بدون شك در ساختمان جسمی زن و مرد اختلالات مهمی وجود دارد.
استخوان بندی و قالب زن نسبت به مرد ظریفتر و سبكتر است. لگن خاصره زن پهن‌تر است و وضع استخوانهای ران زن تا حدی متمایل است و لذا زن برای دویدن عامل خوبی نیست.

پسر در زمان تولد سنگین‌تر از دختر و بلندتر و سینه فراخ‌تر است و تا 11 تا 14 سالگی این اختلاف وجود دارد و در این حوالی ناگهان قد و وزن دختر نسبت به پسر زیاد می‌شود. بلوغ دختر همیشه قبل از پسر است و این موضوع موجب دگرگونیهای شدید بین آنهاست.

اگر وزن زن و مرد با هم مساوی باشد، زن چاقتر به نظر می‌رسد، زن استخوان بندی ظریف همراه با ذخیره چربی دارد و مرد استخوان بندی قوی‌تری دارد.

زن انرژی را در مدت طولانی‌تر از مرد ذخیره می‌كند. ساختمان و كار غدد زن و مرد با هم اختلاف دارند و به عقیده برخی پزشكان كار غدد تیروئید و غدد آدرنال در زن شدیدتر از مرد است.[6]

______________________________
[6] . اولین دانشگاه، ص 166.