این نكته قابل ذكر است كه زنان از نظر خلقت و قوای جسمی، روحی با مردان تفاوت دارند. بدن زنان نسبت به بدن مردان ضعیفتر و ظریفتر است. امّا این ضعف بدنی برای زن نقص نیست. بلكه به خاطر وظائفی كه زن برعهده دارد، این ظرافت مقتضای حال اوست. علی ـ علیه السلام ـ در نهج البلاغه میفرماید:
زنان از نظر بدنی ضعیفند.[2]
باید توجه داشته باشیم كه هرگز نباید زنان را در ردیف مردان به شمار آورده و این دو را با هم مقایسه نمائیم. اگر از زن انتظار اعمال و رفتار و كارهایی مثل مردان داشته باشیم، ظلم بزرگی به زنان كردهایم.
تفاوتهای فراوانی در خلقت زن و مرد وجود دارد. مردان قویتر از زنان هستند. به همین جهت كارهای سخت و طاقت فرسا بر عهده مردان است و مرد موظّف است كلیّه مخارج و امور مربوط به زن را تأمین كند.
قرآن میفرماید:
مردان سرپرست زنان قرار داده شدهاند.[3]
با توجه به ظرافت زن كه كارهای سنگین بیرون از خانه به عهده مردان است.
و علی ـ علیه السلام ـ میفرمایند:
زن گیاهی خوشبو و گل است. قهرمان و كارفرما نیست.[4]
با توجه به قوای عاطفی و ظرافت زن است كه كارهای ظریف، دقیق و حساس و عاطفی همچون پرورش كودك، رسیدگی به وضع منزل، شوهرداری و خانه داری به عهده زن گذاشته شده است.
در تأیید این مطلب، رئیس انجمن بین المللی مدارس عالی تربیت بدنی «خوزه كالیگال» میگوید:
من با مسابقات و رقابتهای علنی و آشكار بین زن و مرد مخالفم. منظور من رقابتهای سطح بالای ورزشی است نه اعمال ورزش به عنوان تفریح، گذران اوقات یا آموزش. بلكه مسابقاتی كه با زمان سنج و سانتیمتر اندازهگیری میشود. یا ورزشهائی كه بر حسب كارآییها و تواناییهای مبتنی بر قدرت، سرعت و استقامت ارزیابی میشود. من معتقدم (ضمن اینكه به هر عقیده مخالف دیگری نیز احترام میگذارم) كه یكی از بزرگترین دلائل زیستن ما در این عالم این است كه زن و مرد با یكدیگر تفاوت دارند.[5] 
____________________________
[2] . نهج البلاغه، نامه 14، ص 859.
[3] . الرجال قوامون علی النساء.
[4] . نهج البلاغه، نامه 31، ص 939.
[5] . فصلنامه ورزش، ش 2، ص 42.